Back to Top
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Αρχαιοελληνική και Νεωτέρα
Κωδικός Προϊόντος:
14232
- Έκδοση: 2012
- Βιβλιοδεσία: Εύκαμπτη
- Σελίδες: 224
- ISBN: 978-960-562-040-0
- Δείτε ένα απόσπασμα
- Black friday εκδόσεις: 30%
Το παρόν σύγγραμμα «Φιλοσοφία του Δικαίου – Αρχαιοελληνική και Νεωτέρα» του Ι. Καρεκλά κινείται επί πέντε βασικών αξόνων. Πρώτον, αναδεικνύει την άρρηκτη διασύνδεση Φιλοσοφίας του Δικαίου, Ηθικής Φιλοσοφίας και Πολιτικής Φιλοσοφίας. Δεύτερον, παρουσιάζει επαρκώς τις δύο μεγάλες σχολές σκέψης της Φιλοσοφίας του Δικαίου, το φυσικό δίκαιο και το νομικό θετικισμό. Τρίτον, διεξέρχεται αναλυτικά την αρχαία ελληνική και τη νεωτέρα φιλοσοφία του δικαίου. Τέταρτον, αποδεικνύει και καταδεικνύει ότι η Φιλοσοφία του Δικαίου υπεισέρχεται σε όλους σχεδόν τους κλάδους της Νομικής Επιστήμης. Πέμπτον, το σύγγραμμα αυτό μεταχειρίζεται με ιδιαίτερο τρόπο εξειδικευμένα ζητήματα Φιλοσοφίας του Δικαίου, όπως είναι η συνταγματική θεωρία της πολιτικής ανυπακοής, η θεωρία των επαναστάσεων, η θεωρία και πρακτική της πολιτικής ευθύνης και το ζήτημα της θανατικής ποινής.
Ειδικότερα, η ύλη του βιβλίου κατανέμεται σε τρία μέρη, ήτοι κατά σειρά στην αρχαία φιλοσοφία του δικαίου, στη νεωτέρα φιλοσοφία του δικαίου και σε εξειδικευμένα ζητήματα φιλοσοφίας του δικαίου. Στο μεν πρώτο μέρος εξετάζονται και αναλύονται η καταγωγή του νόμου και η εξίσωση νόμου και δικαίου στην αρχαία ελληνική σκέψη, οι γραπτοί και άγραφοι νόμοι, οι Σοφιστές, το αρχαίο φυσικό δίκαιο (Πλάτων και Αριστοτέλους Πολιτικά), η ανάλυση των Αριστοτέλους Πολιτικών, τα Ηθικά Νικομάχεια και η Ελληνιστική Φιλοσοφία με σημεία αναφοράς την Στωϊκή Ηθική και την Στωϊκή Πολιτική Φιλοσοφία.
Εν συνεχεία και στο πλαίσιο του δεύτερου μέρους αναλύονται ο Νομικός Θετικισμός και το Φυσικό Δίκαιο (νεωτέρα περίοδος).
Τέλος, στο τρίτο μέρος παρουσιάζονται η συνταγματική αρχή της διάκρισης των εξουσιών στο πλαίσιο της αρχής της Συνταγματικής Θεωρίας και η αρχή της κοινοβουλευτικής κυριαρχίας, η δημοκρατική αρχή, η πολιτική – συνταγματική θεωρία της πολιτικής ανυπακοής, οι συνταγματικές συμβάσεις πολιτικής ευθύνης, η δικαιοκρατική αριστοτελική θεωρία περί επαναστάσεως και η θανατική ποινή ως ανέκαθεν διφορούμενο ζήτημα μεταξύ των θεωρητικών της Φιλοσοφίας του Δικαίου, της Ηθικής φιλοσοφίας, των εγκληματολόγων, των συνταγματολόγων και άλλων (η ηθική της θανατικής ποινής).
Το έργο πλαισιώνει και ενισχύει ένα αναλυτικό ευρετήριο λέξεων και όρων που απαντώνται στην Φιλοσοφία του Δικαίου.
Ειδικότερα, η ύλη του βιβλίου κατανέμεται σε τρία μέρη, ήτοι κατά σειρά στην αρχαία φιλοσοφία του δικαίου, στη νεωτέρα φιλοσοφία του δικαίου και σε εξειδικευμένα ζητήματα φιλοσοφίας του δικαίου. Στο μεν πρώτο μέρος εξετάζονται και αναλύονται η καταγωγή του νόμου και η εξίσωση νόμου και δικαίου στην αρχαία ελληνική σκέψη, οι γραπτοί και άγραφοι νόμοι, οι Σοφιστές, το αρχαίο φυσικό δίκαιο (Πλάτων και Αριστοτέλους Πολιτικά), η ανάλυση των Αριστοτέλους Πολιτικών, τα Ηθικά Νικομάχεια και η Ελληνιστική Φιλοσοφία με σημεία αναφοράς την Στωϊκή Ηθική και την Στωϊκή Πολιτική Φιλοσοφία.
Εν συνεχεία και στο πλαίσιο του δεύτερου μέρους αναλύονται ο Νομικός Θετικισμός και το Φυσικό Δίκαιο (νεωτέρα περίοδος).
Τέλος, στο τρίτο μέρος παρουσιάζονται η συνταγματική αρχή της διάκρισης των εξουσιών στο πλαίσιο της αρχής της Συνταγματικής Θεωρίας και η αρχή της κοινοβουλευτικής κυριαρχίας, η δημοκρατική αρχή, η πολιτική – συνταγματική θεωρία της πολιτικής ανυπακοής, οι συνταγματικές συμβάσεις πολιτικής ευθύνης, η δικαιοκρατική αριστοτελική θεωρία περί επαναστάσεως και η θανατική ποινή ως ανέκαθεν διφορούμενο ζήτημα μεταξύ των θεωρητικών της Φιλοσοφίας του Δικαίου, της Ηθικής φιλοσοφίας, των εγκληματολόγων, των συνταγματολόγων και άλλων (η ηθική της θανατικής ποινής).
Το έργο πλαισιώνει και ενισχύει ένα αναλυτικό ευρετήριο λέξεων και όρων που απαντώνται στην Φιλοσοφία του Δικαίου.
ΠΡΟΛΟΓΟΣ | Σελ. 11 |
ΠΡΟΟΙΜΙΟ | Σελ. 15 |
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ | |
ΑΡΧΑΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι | |
Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΙ Η «ΕΞΙΣΩΣΗ» ΝΟΜΟΥ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ | Σελ. 21 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙ | |
ΓΡΑΠΤΟΙ ΚΑΙ ΑΓΡΑΦΟΙ (ΘΕΙΟΙ, ΦΥΣΕΙ) ΝΟΜΟΙ | Σελ. 25 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙI | |
ΟΙ ΣΟΦΙΣΤΕΣ | Σελ. 31 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ IV | |
ΠΛΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ: ΑΡΧΑΙΟΝ ΦΥΣΙΚΟΝ ΔΙΚΑΙΟΝ | Σελ. 37 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ V | |
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ | |
1. Η πόλις ως κοινωνία και όλον σύνθετον | Σελ. 46 |
2. Η δικαιοσύνη και το κοινόν καλόν τω εκ τον εν ουκ ανευ ενός πολιτεύματος | Σελ. 49 |
3. Ζήτημα της εξουσίας του αρίστου ανδρός εν αντιθέσει προς την εξουσίαν των αρίστων (νόμων) | Σελ. 50 |
4. Πολιτικός και πρακτικός βίος εναντίον βίου διανοήσεως | Σελ. 52 |
5. Η Παιδεία ως βασικός Πυλών των Πολιτικών | Σελ. 55 |
6. Σημεία στα οποία η πολιτική διδασκαλία του Αριστοτέλους αποκλίνει από εκείνη της Πλάτωνος Πολιτείας | Σελ. 57 |
7. Ομοιότης του Αριστοτελικού πολιτικού ιδεώδους και του Πλατωνικού | Σελ. 63 |
8. Διαφορές ουσίας της πολιτικής διδασκαλίας του Πλάτωνος από την πολιτική φιλοσοφία του Αριστοτέλους | Σελ. 65 |
9. Σημείωμα επί της Πολιτείας του Αριστοτέλους | Σελ. 71 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI | |
ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ | Σελ. 75 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VII | |
ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ: ΣΤΩΙΚΙΣΜΟΣ | |
1. Στωική Ηθική | Σελ. 80 |
2. Στωική Πολιτική Φιλοσοφία | Σελ. 83 |
3. Φυσικόν Δίκαιον και Στωικισμός | Σελ. 89 |
4. Η επίδραση του Στωικισμού και δή του Στωικού κοινοδικαίου στο έργο του Μεγάλου Αλεξάνδρου | Σελ. 91 |
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ | |
ΝΕΩΤΕΡΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VIII | |
ΝΟΜΙΚΟΣ ΘΕΤΙΚΙΣΜΟΣ - ΝΕΩΤΕΡΑ ΠΕΡΙΟΔΟΣ | |
1. Austin, Hart | Σελ. 101 |
2. Η ενδιάμεση Σχολή Σκέψεως του Lon Fuller | Σελ. 109 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ IX | |
ΦΥΣΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΝΕΩΤΕΡΑ ΠΕΡΙΟΔΟΣ | |
1. Finnis | Σελ. 111 |
2. Δικαιοσύνη | Σελ. 118 |
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ | |
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ X | |
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ - Α. Η ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΣ ΤΩΝ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ | Σελ. 125 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ XI | |
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ - Β. Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΧΗ | Σελ. 138 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΧΙΙ | |
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ - Γ. Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΝΥΠΑΚΟΗΣ | Σελ. 146 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΧΙΙΙ | |
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ | Σελ. 151 |
1. Αναλυτικό Επεξηγηματικό Σημείωμα περί της Φύσεως των Συνταγματικών Συμβάσεων | Σελ. 155 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ XIV | |
Η ΔΙΚΑΙΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΕΡΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ | |
1. Ανάλυση των Αιτίων της Πολιτειακής Μεταβολής | Σελ. 160 |
2. Σχόλια εμβάθυνσης επί των περί Επαναστάσεων θεωριών | Σελ. 165 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ XV | |
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ (Η ΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΘΑΝΑΤΙΚΗΣ ΠΟΙΝΗΣ) | |
1. Πρόλογος | Σελ. 170 |
2. Το Επιχείρημα της Αποτροπής | Σελ. 171 |
3. Το δικαίωμα στη ζωή | Σελ. 178 |
4. Το επιχείρημα (η θεωρία) της Δίκαιης Αντεκδικήσεως ή Ανταποδόσεως | Σελ. 183 |
5. Κεφαλική Τιμωρία και Απάνθρωπη Μεταχείριση - Αποστέρηση Ανθρωπίνων Χαρακτηριστικών (Dehumanization) | Σελ. 194 |
6. Το επιχείρημα της μή Αναστρεψιμότητος (Irrevocability) της Θανατικής Ποινής | Σελ. 201 |
7. Επίλογος | Σελ. 204 |
ΕΠΙΜΕΤΡΟ | |
Η ΟΡΦΙΚΗ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ | Σελ. 207 |
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΟΡΩΝ | Σελ. 215 |