Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ

Από το πρόβλημα της πηγής των αξιών στη σύγκρουση των πολιτισμών και στις προκλήσεις της μετανεοτερικότητας
Δωρεάν μεταφορικά σε όλη την Ελλάδα για αγορές άνω των 30€
credit-card

Πληρώστε σε έως άτοκες δόσεις των /μήνα με πιστωτική κάρτα.

Σε απόθεμα

Τιμή: 48,00 €

Βιβλίο (έντυπο)   + 48,00 €

* Απαιτούμενα πεδία

Κωδικός Προϊόντος: 11785
Λάος Ν.
  • Έκδοση: 2007
  • Βιβλιοδεσία: Εύκαμπτη
  • Σελίδες: 272
  • ISBN: 978-960-272-448-4
  • Black friday εκδόσεις: 30%
Στο παρόν σύγγραμμα εξηγούνται οι διαφορές μεταξύ της ελληνικής (αρχαίας και μεσαιωνικής) πνευματικής παράδοσης και της δυτικοευρωπαϊκής (μεσαιωνικής, νεοτερικής και μετα-νεοτερικής) πνευματικής παράδοσης, με έμφαση στους διαφορετικούς τρόπους εννοιολόγησης του «δικαίου» και της «αλήθειας». Αναδεικνύεται έτσι η ταυτότητα του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού και πώς αυτή διαφοροποιείται από άλλες ταυτότητες. Υπʼ αυτό το πρίσμα, εξηγείται γιατί ο ελληνοχριστιανικός κόσμος συνιστά έναν ιδιαίτερο πνευματικό κόσμο μέσα στην Ευρώπη και γιατί φέρει ένα ιδιαίτερο, μοναδικό πνευματικό κεφάλαιο στα πεδία της οντολογίας, της γνωσιολογίας και της ηθικής, το οποίο πρέπει με εργατικότητα και αφοσίωση να κατανοηθεί στο πλαίσιο της παγκόσμιας επικοινωνίας των συνειδήσεων.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ 
Οι αξίες. Διαφωτισμός και Ορθολογισμός. Τα όρια και οι αμφισβητήσεις του Προγράμματος του Διαφωτισμού. Πολιτισμικές διαφορές και οι εννοιολογήσεις της αλήθειας και του δικαίουΣελ. 1
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι: Η ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ 
Οντολογία. Πλάτων και οντολογία. Αριστοτέλης και οντολογία. Το πρόβλημα της γνώσης του όντος στην πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία. Το πρόβλημα της γνώσης του όντος στην αριστοτελική φιλοσοφία. Η ταύτιση πραγματικότητας και αλήθειας στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Κοσμιότητα και Δίκαιο στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Η «θεωρία» και «θεωρητικός βίος» στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και η μετάβαση στον ΧριστιανισμόΣελ. 6
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ: Ο ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ 
Η «θεωρία» και ο «θεωρητικός βίος» κατά τους ησυχαστές. Το γνωσιολογικό πρόβλημα και η πίστη. Η σχέση Θεού και κόσμου και τα θεμέλια του Ορθόδοξου ανθρωπισμού. Η υπερβατικότητα του Ορθόδοξου ανθρωπισμού. Χριστολογία και ανθρωπισμός στην Ορθόδοξη θεολογία. Η μετάβαση από το είναι στο πλέον-είναι κι από εκεί στο τελείως-είναι. Φαντασία και αλήθεια. Το 'Αγιο Πνεύμα, το Δόγμα των Ακτίστων Ενεργειών και το ζήτημα της υπαρκτικής τελείωσης του ανθρώπου. Η ησυχαστική αντίληψη της παιδείας και της φιλοσοφίας: η εν Χριστώ αυτονόμηση του ανθρώπου από τον κόσμο. Η Εκκλησία στην Ορθόδοξη θεολογία και τα μεγάλα υπαρξιακά, γνωσιολογικά και ηθικά προβλήματα του ανθρώπου. Η «ψυχή» ως προσωπικός τρόπος ύπαρξης. Η έννοια του συμβόλου και οι εκκλησιαστικοί τύποιΣελ. 14
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ: ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΣΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ 
Από την αρχαία ελληνική φιλοσοφική παράδοση στον μεσαιωνικό σχολαστικισμό. Καρτεσιανισμός: Η αρχή της νεότερης ευρωπαϊκής φιλοσοφίας. Σπινόζα και το ράγισμα της λογοκρατίας. Από τα λογικά σχήματα στην αριστοκρατία της τρέλλας. Εμπειρισμός και κοινωνία του συμβολαίου. Ο Λοκ και το «κοινωνικό συμβόλαιο» του Ρουσό. Μπέρκλεϊ. Χιούμ. Καντ. Η αμφισβήτηση της αναλυτικής φιλοσοφίας, ο Νίτσε και η μετανεοτερικότητα. Καθαρός και Πρακτικός Λόγος. Καντιανή ηθική. Η αντίθεση μεταξύ καντιανής ηθικής και Ορθόδοξης Χριστιανικής θεολογίας. Χέγκελ. Το ον στη φιλοσοφία του Χέγκελ. Η ιδέα και το δίκαιο στη φιλοσοφία του Χέγκελ. Η χεγκελιανή φιλοσοφία της ιστορίας. Κίερκεγκααρντ και υπαρξισμός. Νεότερες δυναμοκρατικές προσεγγίσεις της πραγματικότητας. Χούσερλ και φαινομενολογία. Δομοκρατία. Ανθρωποκεντρισμός και ΔίκαιοΣελ. 85
ΚΕΦΑΛΑΙΟ IV: Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΣΤΟΝ ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ 
Ιερός Αυγουστίνος και ρασιοναλισμός. Ο Βοήθιος ως σύνδεσμος της Δύσης με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία: η ιστορία μιας παρανόησης. Ο Εριγένης και ο νεοπλατωνικός ρεαλισμός της μεσαιωνικής Δύσης. Ο 'Ανσελμος της Κανταβριγίας και το λογικό τερατούργημα της «οντολογικής απόδειξης της ύπαρξης του Θεού». Φιλοσοφικός ρεαλισμός. Ο Ροσελίνος και η μεταφυσική της ατομοκρατίας. Θωμάς Ακινάτης και Φιλοσοφικός Ρεαλισμός. Γουίλιαμ Όκαμ και Νομιναλισμός. Ο Δόνσιος Σκώτος και το εγχείρημα συμβιβασμού μεταξύ φιλοσοφικού ρεαλισμού και νομιναλισμού. Η αντίθεση των ησυχαστών προς τον σχολαστικισμόΣελ. 136
ΚΕΦΑΛΑΙΟ V: Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ 
'Αγιος Ιωάννης της Κλίμακος. 'Αγιος Μάρκος ο Ασκητής. 'Αγιος Διάδοχος Φωτικής. 'Αγιος Ιωάννης ο Καρπάθιος. 'Αγιος Νικηφόρος ο Μονάζων. Νήψη και Όσιος Θεόληπτος Φιλαδελφείας. 'Αγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης. Το διακύβευμα των ησυχαστικών ερίδων και η πνευματική αντίθεση μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Η αντίθεση μεταξύ Αγίου Γρηγορίου Παλαμά και Βαρλαάμ περί Αγίου Πνεύματος και οι γνωσιολογικές της συνέπειες. Ησυχαστική γνωσιολογία. Η ελληνική φιλοσοφική παράδοση υπό το πρίσμα του Ησυχασμού. Η αλήθεια σύμφωνα με τους ησυχαστές. Η σχέση μεταξύ ψυχής και σώματος. Η ριζικά διαφορετική εννοιολόγηση της ψυχοθεραπείας στην ησυχαστική παράδοση και στη Δυτική ψυχολογία. Η διάκριση μεταξύ νου και λόγου. Ησυχαστική ψυχοθεραπεία και η ριζική της ασυμμετρία προς όλα τα ψυχολογικά ρεύματα του Δυτικού πολιτισμού. Το πρόσωπο και η κοινωνία (η υπερλογική συγκρότηση της κοινωνίας). Η υπερβατικότητα της σημασίας. Πολιτισμός καταδικασμένος στις οδύνες της ψυχασθένειας; 'Ακτιστες Ενέργειες και η θέωση ως εσχατολογική προοπτική της ύπαρξης. Θρησκευτικότητα εναντίον ησυχαστικής παράδοσης. Νεοτερισμοί και Παράδοση. Οικουμενική ΚίνησηΣελ. 150
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 
Η θεμελίωση της αλήθειας και του δικαίου. Η φαντασία και το μέτρο της κοινωνίας. Ο δρόμος των ησυχαστώνΣελ. 236
ΒΟΗΘΗΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΒΑΣΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣΣελ. 257
 
Back to Top