ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
- Έκδοση: 2013
- Βιβλιοδεσία: Σκληρόδετη
- Σελίδες: 1248
- ISBN: 978-960-562-079-0
- Δείτε ένα απόσπασμα
- Black friday εκδόσεις: 30%
Η «Ιστορία της Φιλοσοφίας», ένα από τα μείζονα έργα του Χέγκελ εκδίδεται σε επίτομη έκδοση για πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα από την Ανοικτή Βιβλιοθήκη και μετάφραση του Δρ. Φιλοσοφίας Σταμάτη Γιακουμή. Ο Χέγκελ απέδιδε ιδιαίτερη σημασία στο επιστητό της ιστορίας της φιλοσοφίας, το οποίο δίδαξε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο κατά τη διάρκεια της περίλαμπρης ακαδημαϊκής του σταδιοδρομίας, καρπός δε της σχετικής διδασκαλίας του υπήρξε αυτή η ανεπανάληπτη σύνθεση της ιστορίας της φιλοσοφίας από έναν από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους της. Ο αναγνώστης έχει την σπάνια ευκαιρία να διατρέξει τις ιδέες των μεγαλύτερων πνευμάτων, από την προσωκρατική χαραυγή της σκέψης έως τη νεότερη ευρωπαϊκή φιλοσοφία, και από τον Πλάτωνα έως τον Καντ, μέσα από την κριτική θεώρηση ενός κορυφαίου φιλοσόφου. Ειδικότερα ο Χέγκελ καταστρώνει το έργο του σε τρεις ενότητες: 1) Ελληνική Φιλοσοφία – Από τους Προσωκρατικούς μέχρι τους Νεοπλατωνικούς, 2) Φιλοσοφία του Μεσαίωνα – Από τους Άραβες φιλοσόφους και τους Σχολαστικούς μέχρι την Αναγέννηση, και 3) Νεότερη Φιλοσοφία – Από τον Βάκωνα και τον Καρτέσιο μέχρι τον Φίχτε και τον Σέλλινγκ. Η Ιστορία της Φιλοσοφίας αποτελεί ένα έργο-κλειδί για την κατανόηση της ίδιας της εγελιανής φιλοσοφίας.
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ | Σελ. VII |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΧΑΪΔΕΛΒΕΡΓΗΣ | Σελ. 1 |
Α. Προορισμός της Ιστορίας της Φιλοσοφίας | Σελ. 7 |
1. Συνήθεις Παραστάσεις για την Ιστορία της Φιλοσοφίας | Σελ. 13 |
a. Η Ιστορία της Φιλοσοφίας ως Απόθεμα Γνωμών | Σελ. 13 |
b. Απόδειξη της Ανυπαρξίας της Φιλοσοφικής Γνώσης διά της ίδιας της Ιστορίας της Φιλοσοφίας | Σελ. 17 |
c. Διευκρινίσεις για τη Διαφορετικότητα των Φιλοσοφιών | Σελ. 18 |
2. Επεξηγήσεις για τον Εννοιολογικό Καθορισμό της Ιστορίας της Φιλοσοφίας | Σελ. 20 |
a. Η Έννοια της Εξέλιξης | Σελ. 21 |
b. Η Έννοια του Συγκεκριμένου | Σελ. 23 |
c. Η Φιλοσοφία ως Γνώση Εξέλιξης του Συγκεκριμένου | Σελ. 26 |
3. Πορίσματα για την Έννοια της Ιστορίας της Φιλοσοφίας | Σελ. 27 |
a. Χρονική Εξέλιξη των Ποικίλων Φιλοσοφιών | Σελ. 29 |
b. Εφαρμογή επί της Πραγματείας της Ιστορίας της Φιλοσοφίας | Σελ. 33 |
c. Ειδικότερη Σύγκριση της Ιστορίας της Φιλοσοφίας με την Ίδια τη Φιλοσοφία | Σελ. 35 |
Β. Σχέση της Φιλοσοφίας με 'Αλλους Τομείς | Σελ. 43 |
1. Ιστορική Όψη του Συσχετισμού | Σελ. 43 |
a. Εξωτερικός, Ιστορικός Όρος της Φιλοσοφίας | Σελ. 44 |
b. Ιστορική Είσοδος της Πνευματικής Ανάγκης προς Φιλοσοφία | Σελ. 44 |
c. Η Φιλοσοφία ως η Σκέψη της Εποχής της | Σελ. 46 |
2. Διαχωρισμός της Φιλοσοφίας από τους Συγγενείς Τομείς | Σελ. 47 |
a. Σχέση της Φιλοσοφίας προς την Επιστημονική Μόρφωση | Σελ. 48 |
b. Σχέση της Φιλοσοφίας προς τη Θρησκεία | Σελ. 52 |
c. Διαχωρισμός της Φιλοσοφίας από τη Θυμοσοφία | Σελ. 75 |
3. Απαρχή της Φιλοσοφίας και της Ιστορίας της | Σελ. 76 |
a. Η Ελευθερία της Σκέψης ως Όρος της Απαρχής | Σελ. 76 |
b. Αποκλεισμός της Ανατολής και της Φιλοσοφίας της | Σελ. 78 |
c. Απαρχή της Φιλοσοφίας στην Ελλάδα | Σελ. 81 |
C. Διαίρεση, Πηγές, Μέθοδος Πραγμάτευσης της Ιστορίας της Φιλοσοφίας | Σελ. 82 |
1. Διαίρεση | Σελ. 82 |
2. Πηγές | Σελ. 89 |
3. Μέθοδος Πραγματείας | Σελ. 93 |
Παράρτημα: Ανατολική Φιλοσοφία | Σελ. 94 |
Α. Κινέζικη Φιλοσοφία | Σελ. 96 |
Β. Ινδική Φιλοσοφία | Σελ. 101 |
1. Η Φιλοσοφία της Σάμκγια | Σελ. 103 |
2. Οι Φιλοσοφίες του Γκοτάμα και του Καναντέ | Σελ. 113 |
ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ | Σελ. 119 |
Εισαγωγή | Σελ. 121 |
Οι Επτά Σοφοί | Σελ. 126 |
Διαίρεση | Σελ. 132 |
ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ Από το Θαλή μέχρι τον Αριστοτέλη | Σελ. 135 |
Πρώτο Κεφάλαιο: Από το Θαλή στον Αναξαγόρα | Σελ. 136 |
Α. Η Φιλοσοφία των Ιώνων | Σελ. 139 |
1. Θαλής | Σελ. 140 |
2. Αναξίμανδρος | Σελ. 152 |
3. Αναξιμένης | Σελ. 155 |
Β. Ο Πυθαγόρας και οι Πυθαγόρειοι | Σελ. 159 |
1. Το Σύστημα των Αριθμών | Σελ. 172 |
2. Εφαρμογή των Αριθμών στο Σύμπαν | Σελ. 189 |
3. Πρακτική Φιλοσοφία | Σελ. 198 |
C. Η Ελεατική Σχολή | Σελ. 203 |
1. Ξενοφάνης | Σελ. 205 |
2. Παρμενίδης | Σελ. 211 |
3. Μέλισσος | Σελ. 218 |
4. Ζήνων | Σελ. 219 |
D. Η Φιλοσοφία του Ηρακλείτου | Σελ. 238 |
1. Η Λογική Αρχή | Σελ. 241 |
2. Ο Τρόπος της Πραγματικότητας | Σελ. 245 |
3. Η Διαδικασία ως Γενική και η Σχέση της με τη Συνείδηση | Σελ. 251 |
Ε. Εμπεδοκλής, Λεύκιππος και Δημόκριτος | Σελ. 256 |
1. Εμπεδοκλής | Σελ. 256 |
2. Λεύκιππος και Δημόκριτος | Σελ. 264 |
F. Αναξαγόρας | Σελ. 276 |
1. Η Γενική Νοητική Αρχή | Σελ. 283 |
2. Τα Ομοιομερή | Σελ. 288 |
3. Αλληλο - Αναφορά των Δύο Όψεων | Σελ. 294 |
Δεύτερο Κεφάλαιο: Από τους Σοφιστές στους Σωκρατικούς | Σελ. 304 |
Α. Φιλοσοφία των Σοφιστών | Σελ. 305 |
1. Πρωταγόρας | Σελ. 321 |
2. Γοργίας | Σελ. 326 |
Β. Η Φιλοσοφία του Σωκράτη | Σελ. 331 |
1. Σωκρατική Μέθοδος | Σελ. 343 |
2. Η Αρχή του Αγαθού | Σελ. 352 |
3. Μοίρα του Σωκράτη | Σελ. 373 |
C. Σωκρατικοί | Σελ. 389 |
1. Η Μεγαρική Σχολή | Σελ. 393 |
a. Ευκλείδης | Σελ. 394 |
b. Ευβουλίδης | Σελ. 395 |
c. Στίλπων | Σελ. 401 |
2. Η Κυρηναϊκή Σχολή | Σελ. 405 |
a. Αρίστιππος | Σελ. 405 |
b. Θεόδωρος | Σελ. 410 |
c. Ηγεσίας | Σελ. 411 |
d. Αννίκερις | Σελ. 413 |
3. Η Κυνική Σχολή | Σελ. 414 |
a. Αντισθένης | Σελ. 415 |
b. Διογένης | Σελ. 417 |
c. Μεταγενέστεροι Κυνικοί | Σελ. 420 |
Τρίτο Κεφάλαιο : Πλάτων και Αριστοτέλης | Σελ. 421 |
Α. Η Φιλοσοφία του Πλάτωνα | Σελ. 421 |
1. Διαλεκτική | Σελ. 457 |
2. Φυσική Φιλοσοφία | Σελ. 475 |
3. Φιλοσοφία του Πνεύματος | Σελ. 489 |
B. Φιλοσοφία του Αριστοτέλη | Σελ. 508 |
1. Μεταφυσική | Σελ. 522 |
2. Φυσική Φιλοσοφία | Σελ. 535 |
3. Φιλοσοφία του Πνεύματος | Σελ. 556 |
a. Ψυχολογία | Σελ. 557 |
b. Πρακτική Φιλοσοφία | Σελ. 573 |
4. Λογική | Σελ. 580 |
ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ Δογματισμός και Σκεπτικισμός | Σελ. 597 |
Α. Φιλοσοφία των Στωικών | Σελ. 601 |
1. Φυσική | Σελ. 606 |
2. Λογική | Σελ. 610 |
3. Ηθική | Σελ. 617 |
Β. Φιλοσοφία του Επίκουρου | Σελ. 631 |
1. Κανονικισμός | Σελ. 634 |
2. Μεταφυσική | Σελ. 638 |
3. Φυσική | Σελ. 643 |
4. Ηθική | Σελ. 650 |
C. Φιλοσοφία των Νεοακαδημαϊκών | Σελ. 660 |
1. Αρκεσίλαος | Σελ. 662 |
2. Καρνεάδης | Σελ. 669 |
D. Η Φιλοσοφία των Σκεπτικών | Σελ. 677 |
1. Αρχαιότεροι Τρόποι | Σελ. 690 |
2. Μεταγενέστεροι Τρόποι | Σελ. 698 |
ΤΡΙΤΟ ΤΜΗΜΑ Νεοπλατωνικοί | Σελ. 711 |
Α. Φίλων | Σελ. 721 |
Β. Καββάλα και Γνωστικισμός | Σελ. 727 |
1. Καββαλιστική Φιλοσοφία | Σελ. 727 |
2. Γνωστικοί | Σελ. 729 |
C. Αλεξανδρινή Φιλοσοφία | Σελ. 731 |
1. Αμμώνιος Σακκάς | Σελ. 734 |
2. Πλωτίνος | Σελ. 734 |
3. Πορφύριος και Ιάμβλιχος | Σελ. 757 |
4. Πρόκλος | Σελ. 758 |
5. Διάδοχοι του Πρόκλου | Σελ. 772 |
ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΑ | Σελ. 775 |
Εισαγωγή | Σελ. 777 |
ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ Αραβική Φιλοσοφία | Σελ. 791 |
Α. Φιλοσοφία των Medabberim | Σελ. 793 |
Β. Σχολιαστές του Αριστοτέλη | Σελ. 797 |
C. Ιουδαίοι Φιλόσοφοι | Σελ. 798 |
ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ Σχολαστική Φιλοσοφία | Σελ. 799 |
Α. Σχέση της Σχολαστικής Φιλοσοφίας προς τον Χριστιανισμό | Σελ. 803 |
Β. Γενικές Ιστορικές Επόψεις | Σελ. 819 |
1. Στήριξη της Ομολογίας της Πίστης επί Μεταφυσικών Λόγων | Σελ. 819 |
a. Ανσέλμος | Σελ. 819 |
b. Αβαιλάρδος | Σελ. 824 |
2. Μεθοδική Παρουσίαση της Εκκλησιαστικής Διδασκαλίας | Σελ. 825 |
a. Πέτρος Λομβάρδος | Σελ. 825 |
b. Θωμάς Ακυινάτης | Σελ. 827 |
c. Ιωάννης Duns Scotus | Σελ. 828 |
3. Γνωριμία με τα Αριστοτελικά Συγγράμματα | Σελ. 829 |
a. Αλέξανδρος εκ Χάλης | Σελ. 829 |
b. Αλβέρτος Μάγνος | Σελ. 830 |
4. Αντίθεση Ρεαλισμού και Νομιναλισμού | Σελ. 832 |
a. Ροσελίνος | Σελ. 832 |
b. Walter Montagne | Σελ. 834 |
c. William Occam | Σελ. 835 |
d. Buridan | Σελ. 838 |
5. Τυπική Διαλεκτική | Σελ. 838 |
a. Ιουλιανός, Επίσκοπος του Τολέδο | Σελ. 840 |
b. Πασχάσιος Radbertus | Σελ. 840 |
6. Μυστικοί | Σελ. 842 |
a. Ιωάννης Charlier | Σελ. 843 |
b. Raymond εκ Sabunde | Σελ. 843 |
c. Ρογήρος Bacon | Σελ. 843 |
d. Raymond Lull | Σελ. 843 |
C. Γενική Έποψη των Σχολαστικών | Σελ. 845 |
ΤΡΙΤΟ ΤΜΗΜΑ Αναγέννηση των Επιστημών | Σελ. 857 |
Α. Μελέτη των αρχαίων | Σελ. 857 |
1. Πομπονάτιος | Σελ. 859 |
2. Φικίνιος | Σελ. 859 |
3. Gassendi, Λίψιος, Reuchlin | Σελ. 860 |
4. Λαϊκή Φιλοσοφία του Κικέρωνα | Σελ. 860 |
Β. Ιδιόρρυθμες Τάσεις της Φιλοσοφίας | Σελ. 862 |
1. Ιερώνυμος Καρδανός | Σελ. 863 |
2. Campanella | Σελ. 865 |
3. Τζορντάνο Μπρούνο | Σελ. 865 |
4. Vanini | Σελ. 879 |
5. Πέτρος Ramus | Σελ. 883 |
C. Η Μεταρρύθμιση | Σελ. 886 |
ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ ΝΕΟΤΕΡΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ | Σελ. 893 |
Εισαγωγή | Σελ. 895 |
ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ Βάκων και Boehme | Σελ. 905 |
Α. Βάκων του Verulam | Σελ. 905 |
B. Jakob Boehme | Σελ. 918 |
ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ Περίοδος της Περιεσκεμμένης Νόησης | Σελ. 941 |
Πρώτο Κεφάλαιο: Περίοδος της Μεταφυσικής | Σελ. 943 |
Α. Πρώτη Κατηγορία | Σελ. 943 |
1. Καρτέσιος | Σελ. 943 |
2. Spinoza | Σελ. 969 |
3. Malebranche | Σελ. 1000 |
Β. Δεύτερη Κατηγορία | Σελ. 1004 |
1. Locke | Σελ. 1004 |
2. Hugo Grotius | Σελ. 1020 |
3. Thomas Hobbes | Σελ. 1021 |
4. Cudworth | Σελ. 1024 |
5. Pufendorf | Σελ. 1025 |
6. Νεύτων | Σελ. 1025 |
C. Τρίτη Κατηγορία | Σελ. 1027 |
1. Leibniz | Σελ. 1027 |
2. Wolff | Σελ. 1046 |
3. Λαϊκή Φιλοσοφία | Σελ. 1052 |
Δεύτερο Κεφάλαιο: Μεταβατική Περίοδος Η Παρακμή της Σκέψης Έως την Καντιανή Φιλοσοφία | Σελ. 1055 |
Α. Ιδεαλισμός και Σκεπτικισμός | Σελ. 1056 |
1. Berkeley | Σελ. 1057 |
2. Hume | Σελ. 1061 |
Β. Σκωτική Φιλοσοφία | Σελ. 1065 |
1. Thomas Reid | Σελ. 1067 |
2. James Beattie | Σελ. 1067 |
3. James Oswald | Σελ. 1068 |
4. 'Αλλοι Σκώτοι Φιλόσοφοι | Σελ. 1068 |
C. Γαλλική Φιλοσοφία | Σελ. 1069 |
1. Η Αρνητική Κατεύθυνση | Σελ. 1075 |
2. Η Θετική Όψη | Σελ. 1078 |
a. Σύστημα της Φύσης | Σελ. 1079 |
b. Robinet | Σελ. 1080 |
3. Ιδέα μίας Γενικής Συγκεκριμένης Ενότητας | Σελ. 1081 |
a. Αντίθεση Αίσθησης και Σκέψης | Σελ. 1082 |
b. Ελβέτιος | Σελ. 1082 |
c. Rousseau | Σελ. 1084 |
4. Διαφωτισμός | Σελ. 1085 |
ΤΡΙΤΟ ΤΜΗΜΑ Πρόσφατη Γερμανική Φιλοσοφία | Σελ. 1091 |
Α. Jacobi | Σελ. 1091 |
Β. Kant | Σελ. 1103 |
C. Fichte | Σελ. 1147 |
1. Αρχική Φιλοσοφία του Fichte | Σελ. 1148 |
2. Η Επαναδιατύπωση του Συστήματος του Fichte | Σελ. 1169 |
3. Βασικοί Τύποι Σχετιζόμενοι με τη Φιλοσοφία του Fichte | Σελ. 1170 |
a. Friedrich von Schlegel | Σελ. 1170 |
b. Θρησκευτική Υποκειμενικότητα | Σελ. 1172 |
c. Novalis | Σελ. 1172 |
d. Fries, Bouterwek, Krug | Σελ. 1173 |
D. Schelling | Σελ. 1174 |
Ε. Τελική Αποτίμηση | Σελ. 1201 |
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΟΝΟΜΑΤΩΝ | Σελ. 1209 |
ΕΛΛΗΝΙΚΟ | Σελ. 1209 |
ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΟ | Σελ. 1221 |